Kan ik een sociale woning kopen?

Om een sociale woning te kunnen kopen, moet je bij inschrijving en bij toewijzing voldoen aan enkel voorwaarden:

  • je bent meerderjarig
  • je mag geen:
    • volle eigenaar zijn of volledig vruchtgebruik hebben van een woning of bouwgrond (ook al is dat maar gedeeltelijk)
    • zaakvoerder, bestuurder of aandeelhouder zijn van een vennootschap waarin een woning of bouwgrond werd ingebracht
  • je gezamenlijk belastbaar inkomen van het laatst gekende aanslagjaar moet minimum € 9.546 bedragen en maximum:
    • voor een alleenstaande persoon zonder personen ten laste: € 38.146,00 (woning in een kernstad of Vlaamse Rand:€ 39.962,00)
    • voor een alleenstaande met een beperking en zonder persoon ten laste: € 41.955,00 (woning in een kernstad of Vlaamse Rand: € 43.952,00)
    • voor alle andere gevallen: € 57.213,00 (woning in een kernstad of Vlaamse Rand: € 59.936,00)
    • voor elke persoon ten laste mag dit bedrag verhoogd worden met € 3.809,00 (woning in een kernstad of Vlaamse Rand: € 3.991,00).

Als ‘gezamenlijk belastbaar inkomen' telt ook: het niet-belastbare vervangingsinkomen, het leefloon, het inkomen dat op basis van supranationale belastingakkoorden niet aan de Belgische personenbelasting onderworpen is. Het inkomen van de andere personen die mee verhuizen, telt ook mee. Er gelden wel uitzonderingen die je leest op de website van de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen.

Heeft je woning een geïndexeerd kadastraal inkomen van minder dan 2.000 euro, dan zijn in bepaalde situaties uitzonderingen mogelijk.

  • Je woning is overbewoond verklaard (of geadviseerd).
  • Je bent 55 jaar of ouder.
  • Je wilt een woning of bouwgrond kopen in Aalst, Antwerpen, Boom, Brugge, Dendermonde, Genk, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Mechelen, Oostende, Roeselare, Sint-Niklaas, Turnhout of Vilvoorde.
  • Je woning wordt onteigend. Je kan er dus niet blijven wonen.
  • Je woning is onbewoonbaar verklaard (of geadviseerd).
  • Je woning ligt in een zone waar wonen niet toegelaten is.

Er zijn ook nog 2 specifieke uitzonderingen

  • Je bezit samen met jouw echtgeno(o)t(e) een woning of bouwgrond volledig of deels in volle eigendom. Je stelde een vordering tot echtscheiding in.
  • Je bezit een woning of bouwgrond deels in volle eigendom, omdat je de woning of bouwgrond via een erfenis of schenking kreeg.

Informeer je over deze uitzonderingen bij ons op kantoor of lees meer op de website van de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW).

Inschrijving op een wachtregister

Als je aan alle voorwaarden voldoet, kan je je bij ons inschrijven in het kandidatenregister en dit voor één of meer registers. Per register krijg je dan een volgnummer dat je chronologische plaats weergeeft in het register. Op dit ogenblik hebben wij registers voor:

  • Berlaar
  • Bonheiden (Bonheiden, Rijmenam)
  • Heist-op-den-Berg (Booischot, Hallaar, Heist-op-den-Berg, Itegem, Schriek, Wiekevorst)
  • Duffel
  • Lier (Koningshooikt, Lier)
  • Mechelen binnenstad (= binnen de vroegere stadsomwalling, oftewel ‘intra muros’)
  • Mechelen extra muros (= buiten de vroegere stadsomwalling, met uitzondering van de fusiegemeenten)
  • Mechelen fusiegemeenten (= Heffen, Hombeek, Leest, Muizen, Walem)
  • Nijlen (Bevel, Kessel, Nijlen)
  • Putte (Beerzel, Putte)
  • Sint-Katelijne-Waver (Onze-Lieve-Vrouw-Waver, Sint-Katelijne-Waver)
  • Willebroek (Blaasveld, Heindonk, Tisselt, Willebroek)

Je kan doorlopend inschrijven in onze registers. Ook als er nog geen concrete bouwplannen of gronden zijn in de gemeente van jouw voorkeur, kan je je inschrijven. Je mag in zoveel registers inschrijven als je wilt, ook in die van andere huisvestingsmaatschappijen. Per register betaal je 50 euro waarborg, die je nadien bij een aankoop/uitschrijven terugkrijgt.

Inschrijving betekent dat je op een wachtlijst komt. Elke kandidaat-koper heeft een klantnummer dat wordt aangemaakt op het ogenblik van de inschrijving. Per register krijg je een inschrijvingsnummer dat wordt bepaald door de datum en uur van je inschrijving.

Als je bent ingeschreven in een bepaald register kom je in aanmerking voor alle projecten die we in die gemeente realiseren en voor de wederverkopen. Inschrijven voor één bepaald project (een specifieke reeks eengezinswoningen of appartementen) of voor een bepaalde deelgemeente, kan niet.

Inschrijven kan niet online. Dit kan enkel op ons kantoor tijdens de openingsuren of na afspraak.

Wat heb je nodig om in te schrijven:

  • je identiteitskaart
  • een kopie van je laatst ontvangen volledige aanslagbiljet (Opgelet: een aangifte van de belastingen, een voorlopige berekening of een berekening van tax-on-web gelden niet)
  • € 50,00 per register waarvoor je wil inschrijven (contant of bankcontact);
  • bijkomend indien van toepassing:
    - officiële attesten voor mensen met een beperking;
    - attest van het onteigeningsbesluit, verklaring van ongeschikt-, onbewoonbaar-, of onaangepastheid van de huidige woning;
    - in geval van echtscheiding: EOT of attest van een notaris of advocaat.

Als je laatst gekende belastbaar inkomen (inkomsten van het voorbije jaar) lager ligt dan € 9392.00 op je aanslagbiljet, maar je huidig inkomen voldoet ondertussen, dan breng je best alle documenten betreffende je inkomen mee: loonbrieven, uitkeringen van RVA, ziekte-uitkeringen, tussenkomst OCMW, enz.

Je kan geschrapt worden uit het register omwille van één van de volgende redenen:

  • als je wordt aangeschreven voor een woning en je reageert niet of te laat op onze aangetekende herinnering (tenzij je binnen vijftien werkdagen overmacht kan aantonen);
  • als je een woning waarvoor je je voorkeur hebt opgegeven toegewezen krijgt en je weigert die (tenzij je binnen de vijf werkdagen schriftelijk een gegronde reden aanvoert);
  • als je te kwader trouw onjuiste of onvolledige informatie hebt doorgegeven;
  • als je een aangeboden woning hebt aanvaard en ze nadien toch niet wil kopen.

Als je geschrapt wordt n.a.v. één van deze redenen, verlies je je plaats op de wachtlijst én je inschrijvingsgeld. Je kan wel opnieuw inschrijven maar je moet dan opnieuw inschrijvingsgeld betalen en je komt weer onderaan de lijst te staan.

Je kan ook zelf vragen om geschrapt te worden, bijvoorbeeld als je een andere woning hebt aangekocht of niet langer geïnteresseerd bent. Je stuurt ons hiervoor een brief, e-mail of komt langs. Je zal ook geschrapt worden indien je niet meer voldoet aan de eigendoms- en inkomensvoorwaarde op het ogenblik dat je een woning wordt aangeboden, of indien bij de actualisering blijkt dat je niet meer voldoet aan de inkomensvoorwaarden. In deze gevallen krijg je het inschrijvingsgeld voor elk register waaruit je wordt geschrapt, teruggestort.

We verkopen de sociale woningen of bouwgronden in chronologische volgorde van inschrijving. Dit betekent dat de persoon die zich eerst inschreef, eerst een sociale woning of bouwgrond kan kopen.

Er zijn wel verschuivingen mogelijk. In deze specifieke situaties moeten we voorrang geven:

  1. Jij of één van je gezinsleden heeft een bepaalde handicap en de koopwoning is specifiek aangepast aan die handicap. Deze voorrang geldt alleen voor koopwoningen en niet voor bouwgronden.
  2. Je woont in een woning die onteigend wordt. Je kunt er dus niet blijven wonen.

Band met de gemeente

Je hebt ook altijd voorrang als je een voldoende lokale band hebt met de gemeente waarin de sociale woning of bouwgrond ligt.

Wat is een voldoende lokale band?

  • Je woont 6 jaar of langer onafgebroken in deze gemeente of een aangrenzende gemeente.
  • Je werkt minstens halftijds in deze gemeente.
  • Je hebt een langdurige en zwaarwichtige maatschappelijke, familiale, sociale of economische band met deze gemeente.

Hoe verloopt de aankoop van een sociale woning?

Als er woningen of appartementen klaar zijn om te verkopen, wordt een reeks kandidaten aangeschreven volgens de volgorde op de wachtlijst. Als je wordt aangeschreven, kan je aangeven dat je een voorkeur hebt voor één of meerdere woningen of dat je liever wil wachten of dat je geschrapt wilt worden. Op basis van de volgorde op de wachtlijst, en het al dan niet aanwezig zijn van een band met de gemeente, legt de raad van bestuur de volgorde vast voor de toewijzing van de woningen.

Toewijzing van de koopwoningen kan hier op kantoor gebeuren (voor kleinere bouwprojecten) op basis van de keuzeformulieren ingevuld door de kandidaat-kopers. Voor grotere projecten organiseren we een toewijzingsvergadering, waarop alle kandidaat-kopers aanwezig moeten zijn. Tijdens dit vergadering roepen we de kandidaat-kopers volgens de volgorde op de lijst, en je mag een woning kiezen als je aan de beurt bent.

Nadat we jou een sociale koopwoning of bouwgrond hebben toegewezen, vragen we jou om een ‘éénzijdige belofte van aankoop’ te ondertekenen. In deze belofte van aankoop verbind jij je om de sociale koopwoning aan te kopen. Op het moment dat je de belofte van aankoop ondertekent, betaal je ook een waarborg. Dat bedrag is maximaal 4.371 euro.

Daarna breng je je lening in orde. Wil je een sociale lening bij KLEMO aanvragen? Lees dan hier.

Na de ondertekening van de belofte van aankoop zal je uitgenodigd worden om de notariële verkoopakte te ondertekenen. Je moet dan ook de verkoopprijs en de bijkomende kosten betalen. Koop je uiteindelijk de woning toch niet? Dan krijg je de waarborg niet terug, tenzij je overmacht kunt aantonen.

Plichten

Koop je een sociale woning, dan moet je twintig jaar in de woning wonen. De termijn van twintig jaar loopt vanaf de datum waarop je de aankoopakte ondertekende.

Je mag de woning tijdens die periode niet vervreemden (verkopen, schenken, …) of er een zakelijk recht (vruchtgebruik, opstalrecht, …) op afstaan.

Leef je deze verplichtingen niet na, dan kunnen we een schadevergoeding eisen (de bedragen zijn opgenomen in de notariële verkoopakte). Soms kunnen we beslissen om de woning opnieuw te kopen (wederinkoop).

Je kan inschrijven als alleenstaande, samenwonende of gehuwde. Ben je nog getrouwd, maar zit je in een echtscheidingsprocedure? Dan kan je individueel inschrijven als je bewijst dat je aan het scheiden bent: (via een door de deurwaarder betekende dagvaarding of een kopie van een door de griffie afgestempeld verzoekschrift of gerechtsbrief).

Een kandidaat-koper die voldoet aan de toelatingsvoorwaarden en die zich benadeeld acht door de toewijzing van een woning kan die toewijzing betwisten binnen de zes maanden na de datum van de betwiste toewijzing. Indien je van dit recht wil gebruik maken, kan je meer inlichtingen krijgen op ons kantoor over de te volgen procedure of je kan de nodige informatie verkrijgen op www.rwo.be.

Je kan altijd een schrapping uit een bepaald register aanvragen. De aanvraag moet wel schriftelijk gebeuren voorzien van naam, handtekening (indien je met 2 ingeschreven bent, dien je dit beiden te ondertekenen) en je huidige rekeningnummer. Na ontvangst van je aanvraag wordt het inschrijvingsgeld teruggestort.

Je schrijft je in voor een bepaald register. Voor dat register zal je zowel voor huizen als voor appartementen in aanmerking komen. Op het moment van de verkoop kan je kiezen om je al dan niet kandidaat te stellen voor een woning of appartement, afhankelijk van wat te koop wordt aangeboden.

Gehuwden kunnen zich enkel samen inschrijven. Bent u gehuwd met het stelsel “scheiding van goederen”, dan kan je of je partner alleen inschrijven en een woning kopen.

Ja. Je kan bij elke sociale huisvestingsmaatschappij inschrijven zolang je voldoet aan de voorwaarden. Een volledige lijst van alle sociale huisvestingsmaatschapijen vind je terug op www.vmsw.be.

Om met twee in te schrijven moet je inderdaad allebei naar ons kantoor komen. Je moet immers beide het inschrijvingsformulier ondertekenen. Je kan dus ook niet iemand anders sturen om je in te schrijven.

Geef je adreswijziging door via info@klemechelen.be.

Inderdaad, meestal kan je ook een sociale lening aanvragen voor je aankoop. Voor meer inlichtingen neem je best contact op met ons.

Op aanvraag kan je volgende informatie krijgen: je rangorde op het inschrijvingsregister en de rangorde van de kandidaat-kopers aan wie tijdens de voorgaande twaalf maanden een woning werd toegewezen, de datum van hun inschrijving en of ze een prioriteit genoten.

Als je van plan bent om je woning te verkopen, neem dan eerst contact met ons op. Er zijn immers een aantal voorwaarden verbonden aan een sociale woning.

Als je een sociale woning koopt, dan heb je een woonstverplichting van 20 jaar. Deze periode gaat in op de datum van de authentieke verkoopakte. Dat betekent dat je er in principe zelf moet wonen: de alleenstaande persoon of minstens een van de gezinsleden die een sociale woning heeft gekocht of een van de wettelijke erfgenamen moet als volle eigenaar effectief en gewoonlijk in de woning verblijven.

Wil je in die periode toch je woning verkopen om welke reden dan ook, dan heeft KLEMO een wederinkooprecht. Dat betekent dat wij de woning terugkopen aan dezelfde prijs, met een bijkomende vergoeding voor de investeringen die je hebt uitgevoerd. Als wij de recht van wederinkoop niet uitoefenen, mag je de woning op vrije markt verkopen.

Na 20 jaar kan je wel je woning op de vrije markt verkopen. In de meeste gevallen hebben wij ook dan nog een voorkooprecht. informeer je hierover bij een notaris.

Neen. Als je een sociale woning koopt, heb je een persoonlijke woonstverplichting gedurende 20 jaar. Deze periode gaat in op de datum van de authentieke verkoopakte. Dat wil zeggen dat je er al die tijd zelf moet wonen: de alleenstaande persoon of minstens een van de gezinsleden die een sociale woning heeft gekocht of een van de wettelijke erfgenamen moet als volle eigenaar effectief en gewoonlijk in de woning verblijven. Er mag wel iemand bij je komen inwonen, maar verhuren mag je niet. Enkel je domicilie houden op het adres van de sociale koopwoning is evenmin toegelaten: je moet er dus effectief en gewoonlijk verblijven. Deze regel dient om misbruiken te voorkomen.